Växtfärgat med lökskal och gurkmeja, ett substitut för att sticka

img_6715.jpg
lökskal och gurkmeja

Hej kära ni!

Först och främst vill jag tacka för all pepp, hejarop och medömkan och förståelse. det värmer mitt hjärta något enormt. Ni är bäst. att inte kunna sticka med händerna är inte kul men jag har nu ersatt mitt stickade med att färga. Det är ett skapande att förkovra sig i. Tänkte berätta hur jag gjort och lite hur en kan göra om någon vill prova vilket jag uppmanar till. Är inget proffs utan en glad amatör en experimentell sådan.

Dessa böcker är två väldigt bra böcker rekommenderar dem varmt. Lina Sofia Lundins bok finns att köpa här  och Hilkka Råberghs bok finns här  annars är internet en oerhört bra källa. pinterest lika så, vet att det är en del av internet. Även denna facebookgrupp är guld img_6723.jpg

 

GULT LÖKSKAL

Jag började färga med gult lökskal. det är ca noll krångel å jox.

1. Samla lökskal, gå till närmaste matvara butik och fråga om du kan ”städa bland löken”  har aldrig mött något motstånd. Vill en göra effekt med garnet är det en bra tid att göra det när en kommer hem från affären. kolla olika effekter här tycker du att det är asfalt, strunta i det, annars uppmanar jag till att experimentera här.

img_6694

fast tänk knytet på ullgarn.

2. Jag tog 1,5 st fruktplastpåse till 300 g ullgarn. men här kan du ta hur mkt eller lite du vill.

3. Häll i lökskalen i en stor kastrull häll på vatten. till typ 3/4 av kastrullen är vatten och lökskals fylld. koka i en timme och låt svalna. du kan låta badet dra över natten, flera dagar. Vill du ha en gul ton så häller du av vattnet.   vill du ha den flammigton och så låter du skalen vara kvar.

viktigt att tänka på är att det blir olika med olika fibrer. bomull tar upp färgen på ett sätt, ull och siden på et annat. tänk oxå på att inte koka ullgarnet i för hög värme. och rör inte om å ha hög värme för då blir det en tovad härva.

4, Lägg i garn i lökbadet och hetta upp igen i ca 1 timme. värme, vattenhårdhet, mängden lökskal och vatten är alla variabler och ger olika färg och effekter. Experimentera!

img_6656

5. efter en timme st stänger du av värmen och låter det svalna. sen när det har svalnat kan du hantera det utan att bränna dej. samt du kan skölja garnet utan att du riskerar att tova ihop det. färgar du med bomull så in med det i maskin bara. obs röda lökskal blir grönare efter tvättmaskin, det har med ph värdet at göra.

6. knyt upp eventuell effekt och vänta på att det torkar tort, skölj å ha dej. sen när det är tort igen nysta upp och börja sticka!

frågor på detta? ställ dem eller prova dej fram.

så här blev mitt resultat

img_6670

 

bomull färgat med lökskalimg_6557

höger avrunnet gult lökskal vänster med lökskal. dessa var vita innan.

bodyn är avrunnet gult lökskal med tiedye effekt eller knytbatik eller shibori välj namn på effekt.

byxorna och bodyn är rödlöksskal med skalen kvar men dessa blev bruna efter att jag tvättat dem i maskin.

GURKMEJA

Att färga med gurkmeja är oxå rätt enkelt, förutom att skölja skiten. Färgen väger upp, den håller dock inte för evigt men det är bara att färga om eller över.

1, Koka upp gurkmeja och vatten, jag tog 3 msk gurkmeja per 100g textil men du kan garanterat ta mindre. koka i 20 min.

2. Sen lägger du i textilierna. tänk på att ha ullgarnet i typ samma temp i ett vattenbad innan så att du inte chockerar fibern. är det bomull eller annat så släng i bara. du väljer själv om du vill blöta fibern innan eller ej. eller om du vill beta den innan, med salt, eller vinäger eller ättika. Färgen håller nog längre då.

3. Hetta upp badet i ca 70 grader i typ timmen. ta av plattan och låt stå. dagar eller tills det svalnat. bomull slänger du in i maskinen är det ull så sköljer du tills det inte släpper färg längre. fick tipset att skölja med vinäger i sista badet för att då håller färgen bättre.

Detta är olika stadier av processen. pappas skjorta fick nytt liv, garn fick mustig gul färg och sen slängde jag i lite spets oxå.

 

RENFANA

img_6565

har även kallfärgat med renfana.

ta renfana, tryck ner i burk men textilier i , häll på lite alun och vinsten. koka upp och häll i vatten, låt stå. Det går att växtfärga på traditionellt sätt men den avger något slaga ”gift” doft som ej rekommenderas när en är gravid så jag gjorde eget experiment.

 

Har du frågor så ställ dom. annars så tycker jag att du går och experimenterar hej vilt!

kärlek till eder alla.

 

9 kommentarer på “Växtfärgat med lökskal och gurkmeja, ett substitut för att sticka

Add yours

    1. Åh! Jag är lite skrockfull men det sägs att om en tar in ljung hem så dör någon. Får kanske släppa det. Har du bild att visa får du gärna göra det

      Gilla

  1. Hej, nu har det här inlägget några år på nacken man jag tänker att jag frågar ändå. Jag undrar om färgen håller eller man måste fixera den på något vis? Jag tänker laborera med ett gammalt lakan och rödlök för att förhoppningsvis få fram en fin färg till en gardin.

    Gilla

    1. Hej, Växtfärgat är inte lika hållbart/ljushärdigt som annan färgning att jag tror en gardin bleknar ganska fort om den i soligt fönster. Men ett gammalt lakan och lökskal är ju inte dyrt så prova. Gardinen varar så länge den varar :).

      Gilla

  2. Hej!

    Har tänkt färga med lökskal ett tag nu och undrar om jag måste förbehandla det jag vill färga på. Alun är det något man kan fåtal i bara sådär? Ska jag blötlägga kläderna sen innan för att färgen ska festa bättre. När man är klar måsta man tvätta ut överflöd i tvättmaskinen innan man tvättar de med vanliga kläder? Tack för svar!

    Gilla

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑