Färgat med ekollon och lökskal.

Hallå!

under julledigheten och mellandagar när en inte har rutin på dagarna så har jag färgat. Lökskal (rödlök) som är en klassiker vid detta laget. Betade med alun, så pappas gamla linne/bomulls skjorta blev grön. mycket fin färg, levande. Ullen blev lite rostigare i tonen mycket fin den oxå. Det är så spännande att se hur de olika färgerna blir på olika material.

Håller på och bygger vårens look, mer om det senare. (här tänker jag mig en emoji apa som täcker för ögonen)

Mitt tips är att piffa alla typ grådassiga eller ja mena vita kläder å färga med diverse olika grejer. Gammalt blir som nytt.

 

 

 

Nästa projekt var ekollon, ja vet att det var lite i senaste laget,(tror de rekommenderar sensommaren, tidig höst) men hade inget bättre för mig så jag gick ut å hängde med ekorrarna. Tog så många ekollon jag hade mage till, (här tänker jag mig en glosögd emoji, ni vet en sån där som bara stirrar)

 

En ska lixom rosta ekollonen enligt recept, sket i det utan jag bara mortlade och krossade efter förmåga. Kände mig som en rebellisk slöjdare som ba, äch inget rostande här inte. (emoji med peacetecken)

Jag hade oxå i massa mer rosvatten och vinäger än som stod. Detta med att följa recept och sånt ser jag inte riktigt kreativiteten i, jag ser det som riktlinjer.

Sen är det bara koka, allt i en härlig gryta å låt stå ett par dagar. Om en har tålamod, fullt förståeligt om en inte har det.

Så fascinerande hur ekollonet är typ rött inuti i.

Resultatet ser ni på bilden i mitten nedanför här. Inte direkt en Josefine färg. men hade inte tänkt behålla detta utan detta är ett projekt som kommer förklaras närmare senare.

På bild nr tre här har jag lagt i bomullstyget i ett färgbad med gult lökskal betat med alun, en kökshandduk åkte ned i oxå i stundens hetta.

 

Jag håller på att torka granatäpple skal och samlar valnöts skal att färga med. Jag är fullt medveten om att det eg är det gröna yttersta skalet en eg ska färga med från valnöten men lever ej i närheten av ett valnöts träd eller är säsong så en tager vad en haver och experimenterar med det en har.

 

Jag återkommer med resultatet när det torkat!

Ha det gott!

massa emoji hjärtan // Josefine

 

4 thoughts on “Färgat med ekollon och lökskal.

  1. anneliten

    Alltså! Man blir ju sugen! (Trodde jag aldrig – uppvuxen med mamma som växtfärgade och tvingade mig att bära plaggen). Jag oroar mig dock lite för hållbarheten. Tänk om man får till en jättefin färg, lägger massor av tid på att sticka med den, för att sedan stå med en blek kopia efter ett tag. Är det bara dumt av mig att tänka så?

    Gilla

    Svara
    1. josefinastblog Inläggets författare

      Kan förstå tänker men jag tror inte att färgen försvinner över en natt. Tror det går stegvis å inte märkbart förän långtid efteråt. Kan tycka att det är charmigt att färgen är levande. Gurkmeja har inte jättelång färgfasthet.
      Och vad det gäller lökskal så ju längre textilierna är i badet ju längre håller färgen. Ja säger kör på bara!

      Gilla

      Svara

Kommentera

