Shine mittens / vanten Lysa

De senaste två veckorna har jag stickat på Pia Kammeborns vantmönster Shine, eller Lysa som de heter i översatt form. Föll direkt för det tjusiga mönstret på handryggen och de lettiska flätorna i mudden. My kind of mitten, helt enkelt!

Mönstret i sig var klockrent – inga konstigheter och precis lagom mycket information. I stort sätt behöver du bara diagrammen för att kunna sticka hela rasket, men lite info om lettiska flätor och hur du gör tummen (den har inget diagram, men är lätt som en plätt) är ju alltid bra.

Just tummen vill jag buga mig lite extra för. Har aldrig stickat en vante som har en så välsittande och tajt tumme, inga konstiga små hål i ”skarven” utan ren perfektion.

Både vanten och tummen anpassas efter din egen hands längd vilket ju är superbra för den med särskilt korta eller långa fingrar.

Jag stickade dem en och en, inte båda samtidigt. Blir för mycket garntrassel med två flerfärgsstickningar samtidigt, tycker jag.

Garnet jag använde var Järbos Gästrike 2-trådigt i orange och grå. Ångrar lite att jag inte valde den mörkare grå nyansen – det hade nog gett en ännu snyggare kontrast. Men, så ångrar jag ju ALLTID mina färgval. Hade orange som ”huvudfärg” och alltså den som syns lite mer.

I mönstret anges stickor 2 mm, men jag äger (faktiskt!) ingen sådan. Därför körde jag på 2,25 vilket var en jäkla tur. Vantarna blev nämligen tajta, så hade jag stickat på 2 mm hade de förmodligen blivit för små. Snålheten bar alltså frukt, för en gångs skull.

Kort sammanfattat: svinkul mönster, lätt att memorera och grym passform. Sköna och snygga vantar som kommer att bäras med glädje.

Här finns mönstret att köpa på Ravelry.

/Madelene

Kommentera

