Sticka två ärmar samtidigt på ”uppifrån och ned-kofta” tutorial

Hejsan!

Tänkte jag visa hur jag gör när jag stickar 2 ärmar samtidigt i en ”uppifrån och ned-kofta”. Det är många som frågar så då tänkte jag att jag försöker visa här. Håll i dej

Du behöver 2 nystan, eller 1 nystan med två ändar. plocka fram den ena inifrån nystanet, alt nysta om på nystmaskin, eller dela upp ett nystan i två.

en lång rundsticka  ca 150 cm, tumregeln är längre sticka ju mindre tvångströjekjänsla och det är lätt att rundstickan dras ut ur arbetet och maskor tappas och måste hämtas upp. (tro mig gjort misstaget) vid barntröjor kan du så klart ha kortare stickor eftersom att de är mindre.

Jag sticka magic loop style och drar ut kabeln vid typ halva ärmen och byter ställe där jag drar ut kabeln för att förhindra att det blir fåror.

 

 

Så här ser ärmhålet ut innan du börjar. Är det ett kort mönster där mönsterstickningen är på ärmen som t.ex. siri så sticka klart mönster eller strukturstickningen tills det bara är räta maskor, eller aviga. just denna tröja är Loki 2.0  Garnet jag stickat i är Filcolana peruvian highland wool. 

Plocka upp hälften så många maskor som du lagt upp under ärmen. för mitten av de maskorna du lagt upp under ärmen är börjar respektive slut på ärmen.

Plocka de maskorna under ärmen med den ena rundsticksänden (höger). börja mitt under ärmen och plocka upp maskorna. Sedan tar du den andra rundsticksänden, den ej aktiva. ( (Vänster)  börjar föra över de maskorna som sitter på en tråd från de andra hållet, stickorna ska möta varandra efter de nyligen upplockade maskorna och de som suttit på tråden.

Här (se bild nedan) ska stickorna mötas, för har du plockat upp maskorna med nytt garn så är det aktiva garnet där. Alltså där du kan börja sticka.

Här är en mer utzoomad bild på vart de möts, för att förhoppningsvis förstå vart du kan börja sticka med garnet.

 

Har du bara plockat upp maskor av befintliga maskor så för du först över alla maskor och sen börjar du sticka under ärmen. vid hälften av det maskantalet du plockat upp, MITT UNDER ÄRMEN.

Stickorna möts där de möts på bilden. Sticka nu alla maskorna på stickan och när du kommer till slutet så plockar du upp så många maskor du behöver för att komma till mitten. (vill du inte ha hål under ärmen kan du plocka upp några till och sticka ihop 2 maskor på nästa varv för att slippa hål.)

 

 

 

 

Mitt finger markerar mitten under ärmen.

 

 

Här har jag stickat fram tills de sista maskorna ska plockas upp.

 

Du drar stickan till nästa ärm.

Nu gör du på samma sätt på andra ärmen. plockar upp och för på maskorna på stickorna.

 

 

Då ser det förhoppningsvis ut så här. När du har en sticka i två ärmar.

 

 

 

Varje ärm har sitt egna nystan.

 

 

 

Markera med en markör vilken ärm du började med så du vet vilken du ska maska av först och vilken ärm du ska börja göra minskningar på.

 

Nu är det bara sticka runt runt, på varje ärm. du behöver ej vara rädd för att du inte vet vilken är m du ska sticka på för det går inte att sticka på den som inte är aktuell. du kommer bli varse ju längre du stickar.

Lycka till! Har du frågor och funderingar så är det bara fråga på så ska jag guida dig genom detta på bästa möjliga sätt. Låt dej inte avskräckas utan utmana dig.

Ha det gott!

///// Josefine

 

 

7 thoughts on “Sticka två ärmar samtidigt på ”uppifrån och ned-kofta” tutorial

  1. Ingrid

    Jag brukar låta kabeln gå in mitt på ärmens undersida, då bli eventuella fåror som någon sorts söm. Stickar också ärmar med magic loop.

    Gilla

    Svara
    1. josefinastblog Inläggets författare

      Så blir det här oxå, så ev ökningar å minskningar blir på varsin sida av början resp slut.

      Förstod du det som på något annat sätt?! Borde jag ändra något?!

      Gilla

      Svara
    2. josefine

      nej, start och slut på ärmen är under ärmen. och de punkterna flyttas ej de är konstanta. har du förslag på vad jag kan lägga till så det blir tydligare?
      ha det gott!

      Gilla

      Svara

Kommentera

