Saffrantröjan och att sticka baklänges

Hallå!

Jag la upp en bild på insta i ren eufori över att jag lyckades sticka baklänges vänsterhänt style när jag gjort förkortade varv på saffranströjan och då kom det önskemål om att lägga upp en video. Självklart vill jag sprida kunskapen vidare och tillfredsställa önskemål. jag tänkte att det är enklare att göra det här på hemsidan eftersom att instagram är sådär på att förstå direktlänkar. Eloge till er som stickar i denna högerhäntas värld. Normer är till för att krossas.

Jag stickade på saffran till frukost och som bekant så gillar inte handleden aviga varv plus att stickfastheten blir annorlunda och lösare vid aviga varv. Hittade två st bra tuturials, den första är rätt pang på och den andra är mer från början med uppläggning.

Skärmavbild 2016-09-10 kl. 13.40.26.png

Denna tröja designad av Nikolina Lindsten aka Docksjö design, är så rolig att sticka det är den andra saffran jag stickar. En lär sig diagrammet hyfsat fort, det är inte jätte avancerat men heller inte för lätt. Flyter på fint, förutom när jag stickade båda ärmar samtidigt i mönsterstickning. det var trassligt men som sagt det behöver en ju inte göra.

Denna tröja finns i stl nyfödd till stl 13 år och den minsta stl så ingår även mönster på att fodra den om en vill.

så utmana dig själv med stickningen idag och njut av sensommar vädret.

Stickkärlek sänder jag eder/ Josefine

Kommentera

