Färga garn! 

Färga garn är väldigt kul, spännande och experimentellt. Jag växtfärgade som projektarbete på gymnasiet, sen hade jag en paus. nu brukar jag göra det på sommar och hösten. MEN något som inte är lika säsongs bundet är att färga med lökskal. Går med både gul och rödlöks skal.

Jag har självutnämnt mig till lökansvarig på matbutikerna runt där jag bor. Brukar samla, plocka allt löst skal och snygga till vid lökavdelningen. brukar inte vara något problem när jag kommer till kassan och berättar att jag fixat till och plockat lökskal, personerna i kassorna brukar le. En berättade att hon brukar måla med växtfärg och blev glad för att hon fick tips om lökskal.

Så här såg garnet ut innan jag färgade med lökskal. Tog några nävar lökskal, la i typ 6 liter vatten och sen kokade jag i typ 1 h.

Det finns en  jättebra bok om växtfärgning den kan du köpa här den heter naturlig färgning av Lina Sofia Lundin. Om en vill följa mer recept, jag har det mer som riktlinjer. Är inte så bra på att följa recept eller beskrivningar, kvalificerat världssämst faktiskt. Kör på känsla, experimenterar lite, blir inte alltid som en tänkt sig men det känns bra rent kreativt.

Sen efter någon dag när det fått stå och dra vattnet med lökskalet, silade jag bort lökskalet och la ned det obetade garnet i vattnet för att hetta upp det igen. och sen när det kokat en timme typ så lät jag koket stå på spisen i ca 4 dagar. välj själv! ju längre det står ju starkare och längre håller färgen. Jag tänkte att det kunde var kul att färga i nyanser, så garnet har en gråskaleton i ursprungsläge. Det är ett tvåtrådigt garn som jag köpte någon gång. Just denna gång färgade jag med gult lökskal.

Här ligger det och göttar till sig.

Så här blev det. Det ljusaste vita garnet är det från till höger i bild, sen mellangrå och sen det mörkgråa. sen det längst till vänster är färgat med morotsblast. Jag hade hoppats på limegrön färg. som sagt det blev inte riktigt så.

Jag klippte morotsblasten i småbitar. kokade upp den i ca 1 timme sen fick den dra i två dagar.

Sedan la jag ner det taninbetade garnet i koket. Taninbetat  garn är garn som har legat i tevatten i en stund, tror att det hade blivit limegrönare om jag hade betat garnet i alun men det hade jag inte hemma så då fick det bli te. Jag lät garnet ligga och götta sig i badet, men tips från coachen är att sila bort morotsblasten innan du lägger ned garnet för det var ett H-vete å få bort morotsblast rester ur härvan. Du lär dig den hårda vägen.

 

Av detta garn kommer det bli en islandströja åt min sambo. Det är inte riktigt mina färger men han ville gärna ha en kofta som går att knäppa och jag var inte sen på att nappa på den idén. mönstret är detta nikolina ingen har stickat det förut så det kan vara en nit men det får vi se. Något knåpar jag nog ihop.

 

Det var lite om hur en färgar. Så experimentera på ni!

härlig sticktid önskar jag er!   / Josefine

Kommentera

